دسته: اخبار
بازدید: 22

1599885657-1599733234-157607915.jpg

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در بازدید از روزنامه ایران اظهار داشت: ایجاد هر شغل برای دولت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی با رقمی در حدود ۱۰ درصد این عدد می‌توانند شغل ایجاد کنند، این دانشجویان خلاق تربیت می‌شوند و کارآفرین هستند.

روزنامه ایران پنج شنبه ۲۰ شهریورماه سالجاری، گفت وگویی را با محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در بازدید از این موسسه انجام داده است که در ادامه متن، آن را می خوانیم.

«ایجاد هر شغل برای دولت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی با رقمی در حدود ۱۰ درصد این عدد می‌توانند شغل ایجاد کنند، این دانشجویان خلاق تربیت می‌شوند و کارآفرین هستند.» نمونه این کارآفرینی را می‌توان در دانشکده خبر مشاهده کرد. روزنامه نگاران و خبرنگاران حرفه‌ای که از این دانشکده دانش آموخته شده‌اند، جزو خلاق ترین‌ها محسوب می‌شوند. این دانشکده که سالها زیرمجموعه سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود، براساس مصوبه شورای عالی اداری و با توجه به رویکرد تخصصی این دانشگاه به مؤسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران محول شد. این مؤسسه هم اکنون برای مهر سال ۹۹ درحال پذیرش دانشجواست و تلاش می‌شود تا به دوران اوج خود بازگردد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی در این سال‌ها کار آفرینان بسیاری را تربیت کرده است و مسئولان این دانشگاه بر این باورند که دانش آموختگان دانشگاه کارفرماهایی موفقند.  .

این یعنی دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه اشتغال محور است و بر اساس نیاز جامعه و نیاز اشتغال دانشجو پذیرش می‌کند. موضوعی که دکتر محمد حسین امید، رئیس این دانشگاه در بازدیدی که از روزنامه ایران داشته به سؤالات خبرنگار «ایران» درباره کیفیت دانشگاه و کارآفرینی دانش آموختگان آن پاسخ داده است.

آقای دکتر همان‌طور که می‌دانید امسال برای حوزه آموزش سالی متفاوت است و بسیاری از دانشگاه‌ها به‌صورت مجازی آموزش هایشان را شروع کرده‌اند لطفاً بفرمایید آموزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی به چه صورت است؟

امسال کل دنیا با همه‌گیری بیماری کرونا مواجه شد که بی‌سابقه بوده است طبیعتاً بر اساس این همه‌گیری آموزش تحت الشعاع قرار گرفت. در روزهای اول شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نظام آموزشی وضعیت چندان خوبی برای آموزش نداشتیم. حتی در آن زمان آمادگی لازم برای آموزش مجازی وجود نداشت لذا لازم است توضیحی درباره دوره‌های این دانشگاه بدهم که دوره‌های علمی کاربردی دوره‌های مهارتی هستند واساساً در کارگاه باید آموزش‌ها داده شود. همین غافلگیری موجب شد تا ما در دو هفته اول با مشکل مواجه شویم با این حال توانستیم بسرعت خودمان را برای آموزش مجازی آماده کنیم به‌گونه‌ای که ۱۶ فروردین ماه اولین کلاس مجازی دانشگاه شروع شد. طبعتاً زیرساخت‌ها محدود بود و فرصت کمی برای آمادگی کلاس‌های مجازی داشتیم یک تفاوتی هم ما با بقیه دانشگاه‌ها داشتیم و آن این که زیرساخت‌هایی برای این نوع آموزش نداشتیم. مدرسان ما آماده نبودند البته دانشجویان هم خیلی مسلط به آموزش مجازی نبودند و ابزار لازم هم در اختیار نداشتند. برخی از دانشجویان گوشی هوشمند و لپ تاپ نداشتند و رؤسای دانشگاه به سختی آموزش‌ها را دنبال کردند.

سختی کار برای ما تا یک ماه اول بود چرا که سامانه‌ای که به‌کار گرفتیم مقداری مشکل داشت. در دانشگاه نزدیک به ۱۱۰ هزار کلاس داشتیم حجم کار ما متفاوت از همه دانشگاه‌ها بود دانشگاه‌های دیگر در هر استان مستقل کار خودشان را پی می گرفتند. ما دانشگاه سراسری هستیم و برنامه‌ریزی برای ۱۱۰ هزار کلاس درس بسیار سخت بود. با این همه در طول ترم اوضاع را توانستیم کنترل کنیم و یک تجربه‌ای برای نیم سال جدید کسب کردیم. در همین تابستان کارها را در استان‌ها تقسیم کردیم و حالا می‌توانم بگویم ما اولین دانشگاهی بودیم که روز ۱۵ شهریور کارمان را شروع کردیم. کلاس‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی هم اکنون در جریان است با توجه به اینکه از سامانه‌های بومی استان‌ها بویژه شرکت‌های دانش بنیان هم استفاده می‌کنیم و به نظر می آید در این نیم سال مشکلاتمان کمتر باشد. البته در تابستان بررسی‌ها را انجام داده‌ایم و هم اکنون نسبت به موضوع آموزش مجازی تسلط داریم اگرچه محدودیت‌های پهنای باندی در کشور وجود دارد و شما در نظر بگیرید ۲۰ میلیون دانشجو و دانش‌آموز می‌خواهند از اینترنت استفاده کنند و پهنای باند محدود است. در این بخش ما نمی‌توانیم کاری کنیم اما در بخش‌هایی که دست ما بوده است خودمان را آماده و به‌روز کردیم.

یعنی در حال حاضر آموزش‌های شما هم حضوری است و هم غیرحضوری؟

بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از درس‌های دانشگاه عملی و کارگاهی است و بقیه نظری است آن بخش عملی هم باز دو بخش می‌شود برخی از درس‌ها کاملاً کارگاهی و برخی‌ها هم عملی و نظری است. ما آن بخش‌هایی را به‌صورت مجازی برگزار می‌کنیم که نظری باشد بخش‌هایی عملی حتماً باید حضوری باشد. البته یکی از دلایلی که تصمیم گرفتیم ۱۵ شهریور ماه کلاس‌ها را شروع کنیم این بود که قبل از موج بعدی کرونا بتوانیم بخش‌های عملی را تمام کنیم و توصیه کردیم به استادان که این بخش‌ها را زودتر آموزش دهند ما نمی‌توانیم بخش‌های عملی را مجازی برگزار کنیم.

هم اکنون چه تعداد دانشجو دارید و چه تعداد دانش آموخته شدند؟

تعداد دانش آموختگان از تأسیس دانشگاه تا به امروز به دو میلیون نفر رسیده است. در حال حاضر هم حدود ۲۵۰ هزار دانشجو داریم و در پذیرشی هم که در جریان است ظرفیت ۳۵۰ هزار نفررا اعلام کردیم.

بهمن ۹۶ شورای عالی اداری مصوبه‌ای داشت درباره اینکه دانشگاه ه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی تعطیل شوند بحث دانشگاه‌ها هم آن زمان داغ شد. آن بحث به کجا رسید؟ چون در این سال‌ها خیلی‌ها درباره تعطیلی دانشکده خبر صحبت می کردند و خب اتفاقاتی هم برای این دانشگاه افتاد. شما وضعیت دانشگاه های وابسته به دستگاه های دولتی را  بررسی کردید؟
مصوبه شورای عالی اداری مصوبه بسیار خوبی بود. ببینید در گذشته و در دوره‌ای تقاضای زیادی برای ورود به دانشگاه وجود داشت و در آن سال‌ها دستگاه‌های دولتی هم دانشگاه تأسیس کردند. البته در سال های اخیر تقاضا کمتر شده و دیگر هیچ ضرورتی برای وجود این دانشگاه‌ها نیست آموزش عالی هم از دستگاه ها خواست تا کار خودشان را انجام دهند و اجازه دهند آموزش عالی کار خودش را بکند. از نظر من این مصوبه بسیار خوب بود و روی صحبت این مصوبه فقط دانشگاه علمی کاربردی نبود بلکه برای  همه دستگاه‌های وابسته و اجرایی مطرح شده بود.با این حال ما بخش خودمان را اصلاح کردیم .مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه اجرایی هم باید در تاریخ سی و یک شهریور ماه سال ۹۸ تعیین تکلیف می‌شدند. برخی از این دانشگاه‌ها یا باید به دستگاه‌های غیردولتی واگذار می‌شدند یا کلاً تعطیل می‌شدند. در دانشگاه جامع این مصوبه اجرا شد. هم اکنون هیچ مرکز دیگری وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشند.

دانشکده خبر چگونه تعیین تکلیف شد؟

دردانشکده خبر مشکلاتی پیش آمد. لذا این دانشکده هم مشمول این مصوبه شد . ما به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پیشنهاد دادیم که با توجه به عملکرد خوبی که این مرکز داشته و از همه مهمتر زمینه تخصصی این دانشگاه که مورد نیاز کشور است این دانشکده را به یک مجموعه خصوصی تحت پوشش خود واگذار کند. البته مقداری طول کشید و به لحاظ اداری  بین دانشکده خبر با بنیاد مستضعفان مسایلی پیش آمد. سرانجام با تلاش مسئولان جدید سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی این مرکز به مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» واگذار شد. چرا که این مؤسسه خصوصی است و می‌توانست از این بند قانونی برای به عهده گرفتن این مرکز استفاده کند. خوشبختانه برای مهر سال ۹۹ در حال پذیرش دانشجو هستند. امیدوارم که این دانشکده به‌سرعت به دوران اوجش برگردد.این مرکز فارغ‌التحصیلان خوبی دارد و از همه مهمتر رشته‌های خوبی ارائه می‌کند. البته این را هم بگویم در این مدت خیلی مورد سؤال درباره ادامه کار دانشکده خبر بودم که حالا فعالیت می‌کند.

موضوع کیفیت مراکز علمی کاربردی بسیار مورد توجه بود حتی در بحث آمایش سرزمین هم به استانداردهای مراکز توجه شده است؛ اینکه دانشگاه از کیفیت لازم برخوردار باشد. شما برای اینکه به آن استاندارد لازم برسید چه کارهایی انجام دادید؟ آیا مراکز غیر استاندارد را تعطیل کردید؟

در سال ۹۵ چیزی در حدود هزار و ۷۱مرکز علمی کاربردی داشتیم اما امروز کمتر از ۶۳۰ مرکز داریم. در واقع نزدیک به ۳۰۰ مرکز بر اساس مصوبه شورای اداری تعطیل شدند و بقیه مراکزی بودند که استاندارد لازم را نداشتند یعنی به‌لحاظ کیفی نتوانستند شرایط لازم را کسب کنند دانشگاه جامع تنها دانشگاهی است که در سه سال متوالی دانشگاه‌ها را ارزیابی و آنها را سطح‌بندی کرده است به عبارتی مراکز علمی کاربردی در چهار قسمت سطح‌بندی می‌شوند و آن دانشگاه‌هایی که در پایین‌ترین سطح یعنی ۴ قرار می‌گیرند اگر دو نیم سال پی‌درپی در این سطح بمانند از چرخه آموزش‌های مهارتی حذف خواهند شد. سال گذشته نیز نزدیک به ۲۰ مرکز علمی کاربردی فقط به خاطر اینکه در دو نیم سال پی‌درپی در سطح ۴ بودند حذف شدند امسال هم حدود ۸ مرکز در سطح چهار هستند این مراکز هم اگر در نیم سال دوم ارتقا پیدا نکنند حذف خواهند شد. این طرح ساماندهی و آمایش در دانشگاه جامع اجرا می‌شود و هر سال در خرداد ماه سطح‌بندی انجام می‌شود و همان سال هم نتایجش اعمال می‌شود.

برای گسترش رشته‌های مهارتی چه برنامه‌ای دارید؟

 در حال حاضر نزدیک به ۸۰۰ رشته علمی کاربردی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی داریم. همین تعداد هم دوره کوتاه مدت تک درس داریم بنابراین سبد آموزش ما کامل است یعنی در همه حوزه‌ها مثل کشاورزی، صنعت، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر رشته‌هایی را داریم. نکته مهم این است به‌دلیل انعطاف‌پذیری و اختیاراتی که وزارت علوم به دانشگاه واگذار کرده است ایجاد یک دوره جدید و حذف دوره قدیمی بسرعت امکان پذیر است.

یکی از مشکلات مهم کشور بحث اشتغال است و البته یکی از مهم‌ترین اهداف این دانشگاه هم ایجاد اشتغال برای دانش آموختگانش است آیا شما به این هدف رسیده اید؟

بزرگترین مشکل همه دولت‌ها بحث اشتغال است. همه دولت‌ها قوانین به مجلس بردند و بودجه‌هایی را به این امر اختصاص دادند اما باز هم مشکلاتی در زمینه اشتغال وجود دارد ووقتی به هر استانی که مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید که بزرگترین مشکل آنها اشتغال است و ایجاد یک شغل برای دولت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. این در حالی است که دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی با رقمی در حدود ۱۰ درصد این عدد می‌توانند شغل ایجاد کنند چرا که این دانشجویان خلاق و کارآفرین هستند. بنابراین توصیه من این است که خانواده‌ها در این روزهایی که انتخاب رشته فرزندانشان را انجام می دهند به دوره‌های علمی کاربردی هم توجه کنند. در نظر سنجی ای که انجام داده‌ایم متوجه شدیم ۷۵ درصد دانش آموختگان ما شاغل هستند و ۴۰ درصد شغلشان مرتبط با تحصیلشان است. ما در دانشگاه جامع کارفرما تربیت می‌کنیم.‌

بازدید امروز150
بازدید دیروز185
بازدید هفته748
بازدید ماه4112
بازدید کل29553